TEMA 3
Paradigmes educatius i les implicacions en el disseny del model d'aprenentatge
PARADIGMES EDUCATIUS
Existeixen quatre paradigmes educatius:
- CONDUCTISTA
- Máquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables.
- COGNITIU
- Aprenenem coneixements. Desenvolupament dels cognitius afectius.
- AMBIENTALISTA
- Engloba els espais on es realitzen les interaccións entre l’èsser humà i l'ambient en que es desenvolupa.
- CONSTRUCTIVISTA
- Ens desenvolupem en un ambient d'ensenyament-aprenentatge i això afecta a la nostra manera d'aprendre.
IMPLICACIONS DELS PARADIGMES EDUCATIUS
Com influeixen en l'educació.
Partim d'aquests paradigmes educatius i veiem els resultats i com s'impliquen en la tasca d'ensenyament-aprenentatge.
Els paradigmes educatius impliquen:
- El curriculum es considera tancat.
- Dissenyar tot el procés educatiu amb els objectius, continguts,...de tot el procés educatiu que anem a fer.
- Els aprenentatges complexos es dividiràn en aprenentatges més simples..de fàcil a difícil.
- L'evaluació es centra en l'aprenentatge final.
- La motivació es centra en els elements externs, depén de refoços externs.
EVOLUCIÓ DEL MODEL D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE
Aprenentatge com adquisició de coneixement
- Aprendre és adquirir coneixements
- El professor transmet la informació
- El control de l'aprenentatge està en mans del professor
- Els continguts estan centrats en el currículum
- El paper del professor és ensenyar, transmet reconeixements. (El paper del professor és de transmissor del coneixement i ensenyar, el seu paper está limitat). Simplement com una guia de consulta.
- El paper de l'alumne és adquirir-los.
Aprenentatge com construcció de significat
- L’avaluació no es centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés complet (avaluació contínua) Importen els continguts, però també el procés d'aprenentatge.
- El paper del professor és intervindre en l'aprenentatge de l'alumne. (El professor és el pastor i nosaltres som les ovelles menejant-nos i buscant construir el nostre propi aprenentatge).
- El paper de l'alumne és aprendre a aprendre. L'alumne és el subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està les seues mans des del principi. El paper de l'alumne es aprendre a aprendre, subjecte actiu, autònom. Ell va construint-se el seu propi camí.
- L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva.
- Importen els continguts però també els processos.
MODELS D'ENSENYAMENT QUE SURTEN PARTINT D'AQUESTES IMPLICACIONS DELS PARADIGMES EDUCATIUS
El model de Sigmont Paupert (Constructivisme utilitzant les TICs).
Aquest defensor del construccionisme, proposa un canvi important en l'escola: un canvi en els objectius escolars innovant amb les TIC.
- Creador del llenguatge Logo. (basat en icones d'un PC i un programa, es podia anar construint determinades imatges, podria crear com el seu propi món. La idea la trau del LEGO, un joc de construcció que éll exporta al PC. Ho passa a un programa informátic per a construir edificis, etc...Utilitzant el software MicroWords. Aquest programa gràfic permet que els xiquets creuen els seus propis escenaris (mons) i icones mòbils de programes.
- No havia lliçons grupals ni desafiaments,sinó que s'emprava únicament el mètode de descobriment on els alumnes exploraven el programa i es relacionaven amb la mestra o amb un dels participant-observadors per a aprendre a usar el programa. Tant la mestra com els participant-observadors van emprar tècniques de modelar (per exemple, posaven una cosa a moure's en la pantalla i despertaven l'interès dels nens que es trobaven prop peraque faren el mateix).
- Millores
La capacitat meta-cognitiva augmentada.
La capacitat millorada de resoldre problemes.
La capacitat i orientació espacial, especialment respecte a la consciència de formes geomètriques i angles.
Actitut de construcció.
La capacitat d’escoltar.
La capacitat social d'ordre, rutines i hàbits.
En la participació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario