AULES DIGITALS

Aquest BLOG ens ajudarà a saber un poc més sobre l'aplicació educativa d'elements digitals a la práctica en el aula

viernes, 16 de marzo de 2012

TEMA 6, El procés d'integració i ús pedagògic de les TIC en centres educatius.




TEMA 6

El procés d'integració i ús pedagògic de les TIC en centres educatius. Estudi de casos.


APORTACIONS DE LES TIC ALS CENTRES ESCOLARS




  • Innovacions en l’àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat (anàlisi dels processos d'aprenentatge, canvis en la motivació i actituds cap a l'educació, en la interacció entre alumnes i professor). L’alumne apren al seu nivell a seu ritme i es sent més motivat per utilitzar eines noves, menys pesat que fer-lo en les tipiques eines tradicionals 
  • Innovacions en l’àmbit professional docent(formació, treball col·laboratiu entre professors).
  • Interaccio mestre-alumne: noves interaccions no presencials, tutories, etc. 
  • Innovacions en l’ambit docent: professor format per a poder utilitzar les eines i traure-li partit . 
  • A partir de les aportacions veiem les investigacions prèvies sobre les tic als centres escolars 

            INVESTIGACIONS SOBRE LES TICS
  • Estudis sobre indicadors quantitatius que descriuen i mesuren la situació de la penetració i ús d'ordinadors en els sisteme sescolars a través de ràtios o puntuacions concretes d'una sèrie de dimensions. Les tècniques metodològiques utilitzades són: Dades estadístiques. Enquestesa administradors, Anàlisi documental.Partint d’uns estandards, traurem uns indicadors per a provar els efectes o resultats en les diferents dimensions o àmbits i veurem els resultats de la utilització de les diferents tics a l’aula 
  • Estudis sobre els efectes dels ordinadors en el rendiment i aprenentatge de l'alumnat. Les tècniques són estudis experimentals i meta-analisi. 
  • Estudis sobre les perspectives, opinions i actituds dels agents educatius externs(administradors, supervisors, equips de suport) i del professorat cap a l'ús i integració de les tecnologies en les aules i centres escolars. Els tècniques metodològiques són: Qüestionaris d'aptitud i opinió. Farem un qüestionari per a saber si s’utilitzen o no els ordinadors a la classe. Estudis a base d’entrevistes: alumnes, professors, pares, educadors, com son importants les tic a l’ambit escola mitjançant entrevistes. 
  • Estudis sobre les pràctiques d'ús dels ordinadors en els centres i aules desenvolupats en contextos reals. Es practica l'estudi de casos. 

            PROJECTE MEDUSA

http://www.gobiernodecanarias.org/educacion/4/Medusa/GCMWEB/Code/Default.aspx


      El Projecte Medusa representa, en conseqüència, un macro projecte governamental dirigit al desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que connectin entre si als centres, a la dotació de recursos informàtics bàsics, a la formació del professorat en l'ús dels mateixos; a la qualificació de l'alumnat comus uari intel·ligent de les noves tecnologies. 

     El «Projecte Medusa» va sorgir de dues iniciatives institucionals amb les quals es pretén orientar el desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries: d'una banda el «Pla per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries», on es va plantejar que l'educació era el pilar fonamental per a l'assoliment de tal propòsit, i per un altre el «Pacte Social pera l'Educació en Canàries»amb el qua les pretén millorar la qualitat del sistema educatiu. 

      Quatre centres d'educació Infantil, Primària i Secundària cursos 2006-2008. Illa de Tenerife.


-Objetius de la investigació

  • Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògicde les noves tecnologies en els centres en els àmbits«organitzatiu»en l'àmbit«d'ensenyament»en l'aula, i en l'àmbit de «professionalitat docent» 
  • Explorar els processos d'aprenentatge de l'alumnat que ocorren en situacions d'ensenyamentr ecolzades en l'ús d'ordinadors identificant el seu grau de motivació, expectatives i actituds així com descrivint les tasques realitzades i les interaccions comunicatives entre alumnes i docent. 
  • Analitzar la situació d'implementació del projecte Medusa en els centres educatius, identificant els problemes o dificultats més destacats que tenen lloc en relació amb les TIC, així com les estratègies i accions que es realitzen amb elles en l'aula. 

-Dimensions y tècniques






RESULTATS
  • Les TIC i l'organització escolar del centre 
  • Importància de figura del coordinador TIC que en secundària moltes vegades és gent de tecnologia. 
  • En Primaria el coordinador TIC es un membre de l’equip directiu. 
  • Problemes de funcionament de xarxa i equips obsolets. 
  • Les TIC i la pràctica d’ensenyament en l’aula. 
  • El professorat no genera materials didàctics propis, a pesar que els centres disposen de webs informatives sobre el centre. 
  • Les TIC s’utilitzen com complement a les activitats de les assignatures; l’alumant treballarà de forma individual en els pc’s. 
  • El professor sutilitz en els recursos CENICE i no els de Medusa o propis. 
  • Les TIC i l’aprenentatge de l’alumnat 
  • L'alumnat utilitza els ordinadors de forma autònoma. 
  • Els  alumnes estan mes habituats a l’ús de les tecnologies que el professorat, solen preguntar els seus dubtes al company. 
  • Alta motivació de l’alumnat encara que el professorat esta preocupat per la falta de recursos adaptables a les necessitats dels alumnes. 
  • Les TIC y el desenvolupament professional del professorat. 
  • En els centres de secundària el professorat actua sense el coordinador TIC, mes autònoms i amb capacitat d'iniciativa 
  • En secundària els recursos informàtics amb perspectiva innovadora són més utilitzats. 
  • La titulació del professorat influeixen la utilització TIC 





No hay comentarios:

Publicar un comentario